Kuluttajansuoja

AIHEALUEET

Kuluttajansuoja suojaa yksityishenkilöitä kun tuotteita tai palveluita ostetaan kaupoista ja yrityksiltä

Kuluttaja on kuka tahansa henkilö, joka ostaa tuotteita tai palveluita omaan tai perheensä käyttöön. Marketit, tavaratalot, nettikaupat ja erikoisliikkeet ovat liikeyrityksiä.

Liikeyrityksen ja kuluttajan väliseen kauppaan sovelletaan kuluttajansuojalakia, jonka mukaan tavaran ostaminen ja tilaaminen merkitsevät sopimuksen tekemistä. 

Kuluttajansuojalaki (Finlex.fi)

Yksityishenkilöiden väliseen kaupantekoon sovelletaan kauppalakia (Finlex.fi)

Myyjällä tai kuluttajalla ei ole periaatteessa oikeutta muuttaa tehtyä sopimusta

Myyjän on toimitettava tuote tai palvelu sovitussa ajassa. Vastaavasti ostajan on maksettava tuotteen tai palvelun hinta kokonaisuudessaan sovitussa ajassa.

Kaupan tai oston voi peruuttaa jos:

  • myyjä suostuu kaupan peruuttamiseen,
  • myyjä antaa vaihto- ja palautusoikeuden tuotteeseen
  • tavarassa tai palvelussa on virhe, jota ei voida muulla tavalla hyvittää.

Kuluttajaneuvonnasta saa tietoa kuluttajan oikeuksista ja sovitteluapua kuluttajan ja yrityksen väliseen riitaan. Nopeimmin yhteyden neuvojaan saa puhelimitse numerossa 029 553 6901 (arkisin 9–15, mpm / pvm).

Toimintaohjeita kuluttajille (kkv.fi)

Kuluttajaliitto järjestää kaikille avointa oikeudellista neuvontaa asumisasioissa. Puhelinneuvonta on avoinna pääsääntöisin arkipäivisin ti-pe klo 10.00-12.00 ja ti klo 17.00-19.00 p. 09 – 454 22 130.

Kuluttajaliitto tarjoaa myös chat-neuvontaa (kuluttajaliitto.fi)

Palautuskäytännöt vaihtelevat liikkeittäin

Pienissä erikoisliikkeissä virheettömän tuotteen palauttaminen ei välttämättä onnistu yhtä helposti kuin suuren kauppaketjun toimipisteessä. Ennen ostamista kannattaa palautus- ja vaihto-oikeudet selvittää kysymällä suoraan liikkeestä.

Koti- tai postimyynnin kautta tehtyjä ostoja voi palauttaa ilman syytä 14 vuorokauden kuluessa. On kuitenkin tärkeä huomioida, että verkosta tehtävien ostosten oikeuksiin vaikuttaa se, mistä maasta ostos on tehty.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto valvoo kuluttajille suunnattua markkinointia ja yritysten käyttämien sopimusehtoja

Virasto tarkastelee asioita kuluttajan kannalta yleisesti ja valvoo kuluttajan etua. Silloin kun kuluttajan oikeuksia on loukattu, kuluttajavirasto voi pyrkiä tilanteen ratkaisemiseen neuvottelemalla yrityksen kanssa.

Jos neuvottelu ei tuota tulosta, kuluttajavirasto voi määrätä virheellistä toimintaa koskevan kiellon, jonka noudattaminen voidaan varmistaa uhkasakon avulla. Äärimmäisessä tapauksessa kuluttajavirasto voi viedä tapauksen markkinaoikeuteen saakka.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston yhteystiedot (kkv.fi)

Kuluttajaoikeusneuvonta ratkoo kuluttajariita-asioita

Maistraatissa sijaitsevasta kuluttajaneuvontapisteestä saat neuvoja kuluttamiseen liittyvissä kysymyksissä.

Kuluttajaoikeusneuvoja:

  • antaa kuluttajille tietoa ennen tavaroiden tai palveluiden ostoa
  • neuvoo sopimusten tekemisessä
  • neuvoo tilanteen korjaamisessa, jos tehdyissä kaupoissa menee jokin pieleen
  • sovittelee yksittäisten kuluttajien ja myyjien välisiä kiistoja
  • auttaa kuluttajaa tekemään valituksen kuluttajariitalautakuntaan.

Kuluttajaneuvonnan palvelunumero 029 553 6901 (arkisin 9–15, mpm / pvm)

Kuluttajariitalautakunnan yhteystiedot (kuluttajariita.fi)

KOMMENTOI AIHETTA
Ikä näkyy vain ylläpidolle
Load