Uni ja lepo

AIHEALUEET

Unen aikana elimistö ja aivot toipuvat päivän rasituksista

Unen aikana tapahtuu myös oppimista. Päivän aikana opitut asiat siirtyvät lyhytmuistista pysyväismuistiin. Riittävien yöunien jälkeen uuden oppiminen on helpompaa, mieliala virkeämpi ja keho levännyt.

Unentarve on yksilöllistä

Lapsilla ja nuorilla unentarve on suuri, vähintään 9 tuntia yössä. Kasvava keho ja aivot tarvitsevat paljon unta. Aikuiset tarvitsevat unta keskimäärin 7–8 tuntia. Aikuisten unentarve vaihtelee. Jotkut pärjäävät kuuden tunnin yöunilla, toiset tarvitsevat vähintään yhdeksän tuntia tunteakseen itsensä virkeäksi.

Ennen nukkumaanmenoa ei kannata harrastaa raskasta liikuntaa tai muuta vireystasoa nostavaa toimintaa. Tietokoneet, televisiot ja älylaitteet aktivoivat aivoja ja olo voi tuntua ylivireältä, vaikka keho olisi jo levon tarpeessa.

Epäsäännöllinen unirytmi ja jatkuva unenpuute aiheuttavat levottomuutta, ärtyneisyyttä ja ovat terveysriski esimerkiksi sydämelle ja verenkiertoelimistölle.

Pitkittynyt univaje ja valvominen vaikuttavat keskittymiskykyyn ja tarkkaavaisuuteen

Vuorokauden valvominen vastaa jopa yhden promillen humalatilaa. Esimerkiksi autolla ajamista kannattaa välttää väsyneenä ja varsinkin aamuyön tunteina, kun ihminen nukahtaa herkimmin.

Tilapäiset univaikeudet ovat yleisiä, eikä niistä tarvitse huolestua. Univaikeuksia on esimerkiksi huono unensaanti illalla, toistuva heräily yön aikana tai nukahtamisen vaikeus yöllä heräilyn jälkeen. Unettomuutta ja univaikeuksia voivat aiheuttaa esimerkiksi kouluun tai ihmissuhteisiin liittyvä stressi ja huolet.

Pitkäkestoisina univaikeudet vaikuttavat kokonaisvaltaisesti terveyteen ja elämänlaatuun, joten niihin kannattaa puuttua ajoissa.

Lue lisää unen määrän, laadun ja ajoituksen vaikutuksista (mieli.fi)

Jos univaikeudet eivät helpota omin keinoin, kannattaa asiasta mennä puhumaan terveydenhuollon ammattilaisen kanssa (Ouka.fi).

Vinkkejä unirytmin säätelyyn (mieli.fi)

Hyvää unta haittaavia asioita ovat:

  • valoisuus
  • liian korkea huonelämpötila
  • nälkä
  • raskas ateria ennen nukkumaanmenoa
  • rankka fyysinen rasitus ennen nukkumaanmenoa
  • huono sänky, patja tai tyyny
  • jotkin lääkkeet
  • alkoholi
  • masentuneisuus
  • ahdistuneisuus
  • jännittäminen
KOMMENTOI AIHETTA

Hei, olemme kesätauolla 4.7-19.7 välisen ajan, jolloin kysymysten jättäminen ei ole mahdollista. Kysymyksiin vastataan jälleen 20.7 alkaen. Vastauksissa voi myös olla kesäaikaan enemmän viivettä. Aurinkoista kesää!