Muut aiheet

Ongelmia syömisen kanssa
Aloittaja:
Ongelmainen?
04.1.2018 00:30
Viimeisin viesti:
NettiNappi Anni
15.6.2020 15:15
Osallistu keskusteluun
Avatar
Ongelmainen?
04.1.2018 00:30
Arrow

Mitä kuuluis tehä kun oon huomannut omassa syömisessä ongelmia? En pysty syömään välillä ollenkan koska näkemykseni on että olen lihava ja siksi saatan olla syömättä päivän ja jatkaa samaan tapaan syömättä juuri mitään. Painoni on painoindeksin mukaan on normaali mutta tuntuu että välillä en voi edes hengittää kun ahdistaa olla omassa kehossa niin paljon. Välillä olen päätynyt itsetuhoisuuteen itseinhon takia enkä halua kertoa asiasta kenellekään.

mm
NettiNappi Hanna
10.1.2018 09:51
Arrow

Hei. Hienoa, että kirjoitit asiasta meille ja haluat tilanteeseesi apua. Sinun kannattaa hakea apua, eikä vähätellä ongelmaasi ollenkaan. Syömisongelmat vaikuttavat elämääsi tässä hetkessä, mutta syömättömyydestä voi aiheutua myös pitempikestoista haittaa elimistöllesi. Mitä aiemmin saat ahdistukseesi apua ja tukea, sen parempi. Suosittelen, että käyt juttelemassa terveydenhoitajan kanssa ja kerrot hänelle ihan suoraan asioistasi. Hän voi ohjata sinua eteenpäin keskusteluavun piiriin. Voit varata ajan terveydenhoitajalle elämäntilanteesi mukaan:

Jos olet opiskelija, voit asioida opiskelijaterveydenhuollossa. https://www.ouka.fi/oulu/terveyspalvelut/opiskeluterveydenhuolto
Jos olet työelämässä, voit asioida työterveyshuollon palveluissa tai omassa terveyskeskuksessasi. https://www.ouka.fi/oulu/terveyspalvelut/hoitajien-ja-laakareiden-vastaanotto
Jos olet työtön työnhakija, voit asioida omassa terveyskeskuksessasi https://www.ouka.fi/oulu/terveyspalvelut/hoitajien-ja-laakareiden-vastaanotto tai vaihtoehtoisesti voit varata ajan Byströmin nuorten palveluihin terveydenhoitajalle p. 050 5945831.

Syömishäiriöliitto Syli tarjoaa tietoa aiheesta sekä erilaisia tukipalveluita:
Tietoa auttavista palveluista: http://www.syomishairioliitto.fi/syomishairiot/mista-apua.html
Tukipuhelin 02 251 9207 vastaa maanantaisin klo 9–15. Tukipuhelimessa päivystävät koulutetut kokemusasiantuntijat ja liiton työntekijät.
Keskustelufoorumi: http://www.syomishairioliitto.fi/foorumi/
Syli-chat, Syömishäiriöliiton chat-keskustelu päivystää Tukinetissä joka torstai klo 18–19.30: http://www.syomishairioliitto.fi/yhteystiedot/syli-chat.html

Voimia sinulle. Varaathan ajan terveydenhoitajalle niin pian kuin on mahdollista. Ole myös rohkeasti yhteydessä Syömishäiriöliiton tarjoamiin tukipalveluihin.

avatar
täytyykö huolestua?
13.6.2020 23:04
Arrow

Oon 14 vuotias tyttö. Mua jotenkin on ruvennut mietityttämään kauheasti yksi asia. harrastin noin 4vuotta sitten jalkapalloa ja mun kunto oli ihan kohtuu hyvä silloin. sitten halusin lopettaa jalkapallon ja niin tein. No ei siinä sitten mitään. mutta en oo harrastanut mitään sen jälkeen/muutenkaan juuri urheillut ja sen seurauksena mun kunto on heikentynyt. mä myös syön mun mielestä suhteellisen epäterveellisesti. Mulla ei oo myöskään mitään säännöllistä “karkkipäivää” vaan syön millon haluan ja millon tekee mieli. eli herkuttelen käytännössä joka päivä. Ja muutenkin mun ruokarytmi on vähän outo, koska ei aina syödä perheenkanssa samaan aikaan niin se menee/on mennyt mulla vähän sellaiseksi naposteluksi pitkin päivää. oon myös ruvennut kiinnittämään enemmän huomiota että jos mulla on tylsää niin meen vaan hakemaan ruokaa. vaikka olisinkin aika kylläinen. Mun paino on kyllä noussut mutta en mä kai mikään ylipainoinen ole. En oikeen tiiä miten vaan saisin itteni tajuumaan että tää heikentää mun terveyttä ja että tän pitää loppua? mun hampaisiinkin vihloo ja tuntuu ettei ne enää ole kovinkaan puhtaat vaikka niitä pesen. ja mua ei oikeen kiinnosta alottaa mitään harrastusta missään seurassa/joukkueessakaan. Mitä teen? pystynkö kasvattamaan mun kuntoa enemmän pelkällä liikunnalla? ja entä kun kotonakin vain tehdään paljon herkkuja just mulle ja mun sisarukselle?

mm
NettiNappi Anni
15.6.2020 15:15
Arrow

Moikka! Kerroit viestissäsi, että olet pelannut aiemmin jalkapalloa mutta lopetit sen ja sen jälkeen kuntosi on heikentynyt. Olit myös huolissasi ruokarytmistäsi ja herkuttelustasi.

On ihan normaalia, että harrastukset vaihtuvat. Sinun ei ole pakko palata joukkuelajien pariin, jos et enää koe sitä omaksi jutuksesi. On olemassa monia yksilölajeja, jotka kasvattavat kuntoa. Liikunnan avulla voisit saada myös ruokarytmiäsi kuntoon, koska urheillessa tarvitaan energiaa,jota saa oikeasta ruoasta. Liikunnan voi aloittaa kevyesti esimerkiksi kävelyllä, hölkällä tai uimisella. Pyöräily on myös mukavaa puuhaa varsinkin näin kesäisin. Kokeilemalla selviää mikä olisi sinun oma juttusi. Saisit samalla muuta ajateltavaa ja uutta virtaa. Ja ennen kaikkea tekemistä, jolloin tylsyys ei enää tule niin usein. Napostelu voi jäädä huomaamatta pois. Voisitko pyytää seuraksi urheilemaan jotain ystävääsi?

Kerroit, että perheessänne ei syödä aina yhdessä ja teette paljon herkkuja. Voisiko ne herkut tehdä hiukan terveellisimmäksi? Tai jos söisit vähemmän kerralla tai harvemmin. Tiedän, että on vaikea vastustaa herkkuja, jos niitä on koko ajan tarjolla. Herkkuja voi kyllä syödä mutta karkkipäivä voisi olla kokeilemisen arvoinen vaihtoehto.

Hampaiden vihlonta voi johtua kertomastasi napostelusta. Siihen auttaa normaali ruokarytmi ja säännöllinen hampaiden harjaus ja lisänä xylitol-valmisteiden käyttäminen. Toivottavasti löydät mieleistä tekemistä. Aurinkoista viikkoa sinulle!

OSALLISTU KESKUSTELUUN
Ikä näkyy vain ylläpidolle
Load