Maksuhäiriömerkintä

AIHEALUEET

Maksuhäiriömerkintä

Yritykset lähettävät maksamattomista laskuista yhden tai useamman maksukehotuksen. Jos et sittenkään maksa laskua, sitä ruvetaan perimään ulosottomiehen tai tuomioistuimen välityksellä.

Laskuista, joita on yritetty periä tuloksettomasti ulosoton kautta tai joista tuomioistuin on antanut tuomion, seuraa maksuhäiriömerkintä. Merkintä tehdään Suomen Asiakastieto Oy:n rekisteriin, jossa se on yritysten saatavilla.

Maksuhäiriömerkinnän jälkeen pankkilainan tai luottokortin saaminen voi olla vaikeaa. Pahimmassa tapauksessa vuokra-asunnon saaminen saattaa hankaloitua. Teleoperaattorit ottavat maksuhäiriömerkinnän saaneen asiakkaakseen vain takuusummaa vastaan.

Jos et pysty maksamaan laskua ajallaan, pyydä laskuttajalta lisäaikaa maksamiseen. Varsinkin pienet yritykset haluavat välttyä karhukirjeiden lähettämiseltä, sillä niistä on ylimääräisiä kuluja. Yhdellä puhelinsoitolla saatat välttyä monelta harmilta.

 

Suomen Asiakastieto Oy Asiakaspalvelu arkisin klo 9–12 puh. 010 270 7300
Suomen Asiakastieto Oy:n Omatieto-palvelussa voit muun muassa selvittää omat luottotietosi ja mahdolliset maksuhäiriömerkinnät. Palvelu on maksullinen. Usein kysytyt kysymykset -osioista löydät runsaasti vastauksia eri kategorioissa.

Maksuhäiriömerkintä (Takuu-Säätiö)
Maksuviivästykset ja perintä (Kilpailu- ja kuluttajavirasto)

 

Päivitetty 20.1.2017

KOMMENTOI AIHETTA
Ikä näkyy vain ylläpidolle
Load