Uni ja lepo

AIHEALUEET

Uni ja lepo

Nukkuminen ja lepääminen on tärkeää, sillä unen aikana elimistö ja aivot toipuvat päivän rasituksista. Unen aikana tapahtuu myös oppimista: päivän aikana opitut asiat siirtyvät lyhytmuistista pysyväismuistiin. Riittävien yöunien jälkeen uuden oppiminen on helpompaa, mieliala virkeämpi ja keho levännyt.

Unentarve on yksilöllistä. Lapsilla ja nuorilla unentarve on suuri, vähintään 9 tuntia yössä, sillä kasvava keho ja aivot tarvitsevat paljon unta. Aikuiset tarvitsevat unta keskimäärin 7–8 tuntia. Aikuisillakin unentarve vaihtelee, toiset pärjäävät kuuden tunnin yöunilla, toiset tarvitsevat vähintään yhdeksän tuntia tunteakseen itsensä virkeäksi.

Ennen nukkumaanmenoa ei kannata harrastaa raskasta liikuntaa tai muuta vireystasoa nostavaa toimintaa. Tietokoneet, televisiot ja älylaitteet aktivoivat aivoja ja olo voi tuntua ylivireältä, vaikka keho olisi jo kovastikin levon tarpeessa. Epäsäännöllinen unirytmi ja jatkuva unenpuute aiheuttavat levottomuutta, ärtyneisyyttä ja ovat terveysriski esimerkiksi sydämelle ja verenkiertoelimistölle.

Pitkittynyt univaje ja liiallinen valvominen vaikuttavat myös keskittymiskykyyn ja tarkkaavaisuuteen. Vuorokauden valvominen vastaa jopa yhden promillen humalatilaa. Esimerkiksi autolla ajamista kannattaa välttää väsyneenä ja varsinkin aamuyön tunteina, kun ihminen nukahtaa herkimmin.

Tilapäiset univaikeudet ovat yleisiä, eikä niistä tarvitse huolestua. Univaikeuksia on esimerkiksi huono unensaanti illalla, toistuva heräily yön aikana tai nukahtamisen vaikeus yöllä heräilyn jälkeen. Unettomuutta ja univaikeuksia voivat aiheuttaa esimerkiksi kouluun tai ihmissuhteisiin liittyvä stressi ja huolet. Pitkäkestoisina univaikeudet vaikuttavat kokonaisvaltaisesti terveyteen ja elämänlaatuun, joten niihin kannattaa puuttua ajoissa. Jos univaikeudet eivät helpota omin keinoin, kannattaa asiasta mennä puhumaan terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.

Levollisen unen vihollisia:

* valoisuus

* liian korkea huonelämpötila

* nälkä

* raskas ateria ennen nukkumaanmenoa

* rankka fyysinen rasitus ennen nukkumaanmenoa

* huono sänky, patja tai tyyny

* jotkin lääkkeet

* alkoholi

* masentuneisuus

* ahdistuneisuus

* jännittäminen

 

 

Päivitetty 8.11.2017

KOMMENTOI AIHETTA
Ikä näkyy vain ylläpidolle
Load