AIHEALUEET

Stressi

Stressillä tarkoitetaan kehon ja mielen uupumistilaa. Stressissä ihminen kokee, että häneen kohdistuu yhtä aikaa paljon paineita ja vaatimuksia, joita on mahdoton suorittaa tai toteuttaa tarpeeksi nopeasti tai hyvin. Kiire, koulu- tai työongelmat, perhesuhteiden vaikeudet, ikävä elinympäristö tai suuret äkilliset elämänmuutokset stressaavat helposti. Joskus stressi saattaa kasaantua pienistäkin asioista, joita tapahtuu usealla eri elämän osa-alueella.

Stressaantunut ihminen kokee, ettei hän pysty hallitsemaan arkeaan ja suoriutumaan siitä tarpeeksi nopeasti tai tehokkaasti. Elämäntilanteiden muutos tai muut haasteet eivät automaattisesti johda stressiin tai stressaantumiseen. Stressin kokemiseen vaikuttaa ihmisen kyky käsitellä tilanteita tai asioita, jotka aiheuttavat hänelle painetta. Stressiä voi oppia käsittelemään ja hallitsemaan paremmin harjoittelemalla.

Lyhytaikainen stressi, esimerkiksi lähestyvistä kokeista koulussa tai tärkeästä työtapahtumasta, ei ole vaarallista. Lyhytaikainen stressi voi jopa parantaa haasteista suoriutumista ja tsempata yrittämään parhaansa. Jos stressi kuitenkin ulottuu usealle eri elämänalueelle ja tuntuu, ettei sitä pysty hallitsemaan itse, olisi asiasta tärkeä kertoa jollekin ulkopuoliselle ihmiselle, kuten ystävälle, vanhemmille, muulle lähipiirille tai terveydenhuollon henkilölle.

Tavallisimpia stressin henkisiä oireita:

  • jännittyneisyys
  • itkuisuus
  • aggressio
  • ärtymys
  • levottomuus
  • muistiongelmat
  • unihäiriöt
  • vaikeus tehdä päätöksiä

Tavallisimpia stressin fyysisiä oireita:

  • päänsärky tai muut kehon kivut
  • huimaus
  • sydämentykytys
  • vatsavaivat
  • tihentynyt virtsaamistarve
  • hikoilu
  • flunssakierre
  • selkävaivat

Hyviä keinoja stressin taltuttamiseen:

  • Keskity olennaiseen ja hoida tehtäviä ja asioita yksitellen.
  • Älä murehdi asioita, joihin et voi itse vaikuttaa.
  • Varaa aikaa mielekkääseen tekemiseen ja rentoutumiseen.
  • Tee asioita, jotka tuovat sinulle hyvän mielen.
  • Kerro huolistasi jollekin.
  • Älä vatvo ja murehdi asioita yksin.
  • Harrasta liikuntaa ja ulkoile tarpeeksi.
  • Tarkkaile päihteidenkäyttöäsi.
  • Hoida ja pidä yllä ihmissuhteitasi.
  • Tee hyviä tekoja muille – ole mukava.
  • Puutu työ- tai opiskeluolojesi epäkohtiin.
  • Muista huumorin ja naurun tärkeys.

 

Päivitetty 22.6.2016

KOMMENTOI AIHETTA
Ikä näkyy vain ylläpidolle
Load