Mielen hyvinvointi

AIHEALUEET

Mielen hyvinvointi

Fyysisen terveyden lisäksi on tärkeää huolehtia myös psyykkisestä terveydestä, eli mielen hyvinvoinnista. Mielen hyvinvointiin kuuluu esimerkiksi kokemus siitä, että oma elämä on mielekästä ja mukavaa. Mielen hyvinvointiin sisältyy lisäksi jaksaminen, tunteiden sopiva hallinta sekä innokkuus ja kiinnostuneisuus omaan elämään ja muihin ihmisiin. Mieleltään hyvinvoiva ihminen jaksaa opiskella tai käydä töissä, harrastaa, olla ihmissuhteissa sekä nauttia vapaa-ajastaan.

Myös mielen hyvinvointia voi hoitaa ja edistää. Jokaisen on tärkeä huolehtia omasta jaksamisestaan. Jaksamiseen vaikuttavat esimerkiksi oma näkemys itsestään, elämästään sekä kokemus siitä, miten paljon näihin asioihin voi itse omalla toiminnallaan vaikuttaa. Kaikille tulee elämässään välillä eteen ikäviä asioita ja suruja. Mielen hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että iloa ja voimaa antavia positiivisia asioita on enemmän kuin uuvuttavia tai pahaa mieltä aiheuttavia ikäviä asioita.

Alla olevista linkeistä löydät käytännön vinkkejä ja harjoituksia mielen hyvinvoinnin tukemiseen.

Vinkkejä jaksamiseen ja mielen hyvinvointiin (Väestöliiton nuorten sivut)
Mielenterveyden vahvistaminen (Nuorten mielenterveystalo)
Harjoituksia – oman elämän pohdinta ja muutosten toteuttaminen (Suomen Mielenterveysseura)
Harjoituksia –  mielen ja kehon hyvinvoinnin taitojen kehittäminen (Oiva)

 

Päivitetty 13.01.2017

KOMMENTOI AIHETTA
Ikä näkyy vain ylläpidolle
Load