Liikunta

AIHEALUEET

Liikunta

Liikunnalla on monia myönteisiä vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin. Liikunta virkistää, parantaa jaksamista ja unta, tehostaa oppimista, auttaa painonhallinnassa sekä ehkäisee sairauksia ja loukkaantumisia.

Nuorten liikuntasuositus on 1,5 tuntia päivässä. Liikuntaharrastus pari kertaa viikossa ei vielä takaa suosituksen täyttymistä. Lisäksi tarvitaan arkiliikuntaa. Päivittäistä liikuntaa voi lisätä pienillä valinnoilla: kävele tai pyöräile kouluun ja harrastuksiin mahdollisuuksien mukaan ja käytä portaita hissin sijasta. Myös kotityöt, kuten talon imurointi, on hyvää hyötyliikuntaa.

Päivittäisen liikuntasuosituksen voi kerätä kokoon pienistä palasista. Jokainen vähintään 10 minuutin pituinen liikuntajakso kerryttää päivittäistä liikuntasaldoa. Liikunnassa on muistettava kohtuus ja rankkojen treenipäivien jälkeen on tärkeää pitää myös lepopäivä, jolloin kovaa treeniä ei tehdä.

Liikunnassa on hyvä muistaa säännöllisyys ja monipuolisuus. Säännöllisyyttä on se, että liikutaan joka päivä jollakin tavalla. On kuitenkin hyvä muistaa, että sairaana ei saa harrastaa liikuntaa. Monipuolisuudella tarkoitetaan erilaisten liikuntamuotojen vaihtelua. Yksipuolinen liikunta voi johtaa kehon epätasapainoiseen kehitykseen tai altistaa helpommin urheiluvammoille tai -venähdyksille. On tärkeää harrastaa kestävyysliikuntaa, kuten pitkiä kävely- ja ulkoilulenkkejä. Samoin on tärkeää harjoittaa nopeutta ja voimaa sekä notkeutta. Omaa kehoa kannattaa pitää kunnossa myös tekemällä lihashuoltoa. Lihashuoltoa ovat esimerkiksi venyttely, jooga, ja tarvittaessa hierojalla käynti. Kun liikunta on riittävän monipuolista ja tasapainoista, se ei kuormita kehoa liikaa ja sitä on myös mukava harrastaa kyllästymättä.

Jotta liikunnasta tulisi jokapäiväinen osa elämää, on tärkeää liikkua itselleen mieluisilla tavoilla. Kaikkien ei tarvitse harrastaa samoja muotilajeja tai tehdä samanlaisia treenejä. Tärkeintä on löytää itselleen sopiva ja innostava liikuntamuoto. Oman mieluisan liikuntatavan löytäminen ei välttämättä käy hetkessä, joten kannattaa rohkeasti kokeilla eri lajeja. Jotkut ovat yksilöliikkujia, toiset taas haluavat liikkua joukkueessa tai porukassa. Uuden lajin kanssa ei kannata luovuttaa liian nopeasti, sillä vie aikaa tottua ja opetella uuteen liikuntamuotoon.
Oman lajin löytäminen (Nuortennetti, MLL)

Runsaskaan liikunta ei välttämättä tuota hyvinvointia, jos unohdat pitää huolta monipuolisesta ravinnosta ja riittävästä levosta. Liikunnasta palautumiseen tarvitaan energiaa, ja palautuminen tapahtuu liikuntaa seuraavan levon aikana. Liikunnan, ravinnon ja levon välinen tasapaino on tärkeää kunnon kehittymiseksi ja jaksamisen varmistamiseksi. Se myös ehkäisee ylikuormittumista ja liikuntavammoja.

 

 

Päivitetty 13.01.2017

KOMMENTOI AIHETTA
Ikä näkyy vain ylläpidolle
Load