Herkuttelu ja sokeririippuvuus

AIHEALUEET

Herkuttelu ja sokeririippuvuus

Terveelliset elämäntavat ja säännöllinen ruokailu sallivat myös herkuttelun silloin tällöin. Kerran viikossa tai harvemmin tapahtuva kohtuullinen herkuttelu ei lihota tai ole haitaksi terveydelle, jos ruokailu on muuten hyvällä mallilla. Jos herkuttelu on kuitenkin usein toistuvaa tai jokapäiväistä, tai herkuilla korvaa päivän aterioita, se ei ole hyväksi terveydelle. Sokeri, jota leivonnaiset, makeiset ja virvoitusjuomat sisältävät runsaasti, koukuttaa helposti. Elimistö ei tarvitse toimiakseen herkkuja ja makeaa. Sokeririippuvuus syntyy usein pitkään jatkuneen liiallisen herkkujen syönnin seurauksena, kun keho on tottunut saamaan sokeria päivittäin.

Ihmisen elimistö tarvitsee säännöllisesti energiaa jaksaakseen, ja se voi tuntua makeanhimona. Sen vuoksi on tärkeä huolehtia oikeanlaisesta ateriarytmistä ja energiavajeen täyttämisestä järkevillä välipaloilla ja riittävillä aterioilla. Aterian väliin jättäminen voi aiheuttaa illalla herkuttelua ja sokerin himoa.

Huolehtimalla säännöllisestä ruokailusta ja aterian monipuolisuudesta voi välttyä sokerihimolta ja liialliselta herkuttelulta. Liiallisesta herkuttelusta voi opetella eroon, ja se vaatii päättäväisyyttä sekä vahvaa tahtoa.

Hyviä vinkkejä herkuttelun lopettamiseen tai vähentämiseen:Rooma_jäätelö

* Syö aterioilla itsesi kylläiseksi ja muista syödä riittävästi kasviksia.

* Pidä herkkupäivä kerran viikossa tai kahdessa, älä herkuttele päivittäin.

* Kun herkkuhimo iskee, keksi itsellesi muuta tekemistä. Käy vaikka kävelyllä.

* Muista juoda tarpeeksi vettä, jano voi tuntua herkkuhimona.

* Kun herkuttelet, älä ahmi. Tunnustele oloasi ja lopeta, kun olet kylläinen. Herkut kyllä odottavat kaapissa tai kaupassa.

* Mieti itsellesi jokin terveellinen herkku, kuten hedelmät, rahka tai marjat, jota varaat kaappiin herkuttelua varten.

* Kun herkuttelet, keskity syömiseen, eri makuihin ja hajuihin. Telkkaria katsoessa herkkuja uppoaa helposti enemmän kuin edes tekee oikeasti mieli.

* Älä ajattele herkkujen olevan palkinto jostakin. Herkuttelu on helppo perustella itselleen sillä, että ”ansaitsen herkutella, koska tänään oli raskas päivä”.  Perusteluja alkaa keksiä itselleen pian joka päivä.

* Älä ole liian ankara itsellesi! Pieni herkuttelu silloin tällöin ei ole haitaksi.

 

 

Päivitetty 21.6.2016

KOMMENTOI AIHETTA
Ikä näkyy vain ylläpidolle
Load