Oma keho

Ahdistuneisuushäiriö vai ei mitään?
Aloittaja:
Epävarma
08.3.2016 22:27
Viimeisin viesti:
NettiNappi Tuula
10.3.2016 09:22
Osallistu keskusteluun
Avatar
Epävarma
08.3.2016 22:27
Arrow

Oon jo kauan tiennyt ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriöistä ja oon myös kauan miettinyt et voiko mulla olla normaalia suurempi ahdistus. Vai luulenko mä vaan että mulla on ja oikeesti teeskentelen?

Nyt heti alkuun voin sanoa et kohtauksia mulle ei ole tullut. Joskus neljö vuotta sitten bilsan tunnilla tosin tuli vähän samantyyppinen kohtaus ku ahdistuskohtaus on. Muistan varmuudella vaan sen, että alko pyörryttää, oksettaa, tuli kylmä ja kuuma vuorotellen, äänet vaimeni ja muuttu etäseks, sydän ehkä hakkas enkä meinannu pysyä pystyssä vaan nojailin mun käsivarteen. Tätä kesti ehkä viis minuuttia vaik se tuntu ikuisuudelta. Kyseessä oli bilsan tunti ja ooettaja puhu murtuneesta solisluusta, itelläni oli käsi vuosia aiemmin murtunut, enkä oo koskaan arkaillut tai pelännyt kyseisestä asiasta puhumista et en tiiä johtuko se kohtausmainen hetki siitä.

Täs nyt ehkä kahden vuoden aikana mä oon huomannut ittestäni ahistuksen tunteita, kohtaukseksi ei mikään oo johtanut. Enkä oikein tiiä onko tää kaikki täysin normaalia vai ei. Mun ahistus on hermostuneismaista, kädet hikoaa, vatsanpohjassa on sellanen paineen tunne, suu kuivuu, rintakehään saattaa pistää vasemmalle tai oikeelle puolelle joskus (kuten nyt ja äsken oli myös vatsanpohjassa kumma tunne) ja tilanteesta riippuen (esim. ennen esitelmää, ennen ku joudun menee puhumaan vaikkapa opettajalle tai jos aattelen tosissani et voisin viitata tunnilla tai sanoo jotain) tulee huono olo ja sydän alkaa hakkamaan. Käsien hikoaminen ja vatsanpohjan tunne on yleisimmät. Lisäks mulla on vatsavaivoja ja yleensä parin kuukauden välein tulevat menkat ei oo tullu puoleen vuoteen.

Mua ahistaa lähinnä kaikki sellaset asiat joissa joudun juttelemaan muille kuin mun kavereille tai perheelle, serkuillekin on välil vaikee puhuu ku jännittää/ahistaa. Tunnilla en ikinä viittaa ja esitelmät tuntuu mahottoman kauheilta, vaikka molemmat asiat pystyn pakon edessä tekemään. Ku kävelen ihmisten ohi tai auto ajaa ohi nii tuntuu heti siltä et mua tuijotetaan ja arvistellaan, ja ku joku vilkasee mua tuntuu samalta. Mulla on koulun takia paljon stressiä ja sen takii oon tosi väsynytkin viel. Lisäks mä yliajattelen ja usein musta tuntuu ettei mun kaverit välitä musta, vaikka tiiän niiden välittävän ja tuntuu siltä etten kuulu minnekään. Joskus vuos sitten mä luin mun kaveriporukan viestejä joita ne oli meidän ryhmään laittanut ja ihan yhtäkkii mista alko vaan tuntuu et ne vihaa mua eikä välitä musta ja aloin vaan itkee, sit se vaan loppu ja kaikki oli ihan kunnossa ja mun ajatukset tuntu tyhmiltä. Mul on viime aikoina ollu myös vähä haikee ja ankee olo ja sellai surullinen, mut en oo siitäkään varma. Tuntuu siltä et mun elämässä ei oo tarkotusta mun olemassaololle mut en voi sanoo olevani masentunu ku tiiän et jaksan viel eikä mul oo varsinaisesti itsetuhonen olo.

Mä en myöskään oo oikein varma mitä mä millonkin tunnen esim just tän ahistuksen kanssa. Sen takii mul onki sellanen olo etten mä kuulu mihinkään kun en oo varma lähes mistään mun tunteista, jotka liittyy vähääkään ahistukseen tai suruun.

Ja nyt mua on sit pelottanut/ahistanu joka päivä täs aika kauan aikaa se et mä vaan esitän ja uskottelen ittelleni et mul on muka ahistusta. Ainut mistä oon ihan varma on se et oon tosi epävarma ihminen, en pysty minkäänlaisii valintojakaan tehä.

avatar
Epävarma
08.3.2016 22:35
Arrow

Ainiin unohdin kertoa et mul on yleensä joka viikko päänsärkyä, usein se on loppuviikosta ja varsinkin lauantaisin. Jos se tulee koulupäivänä nii usein se on semmonen särky, joka vähitellen pahenee päivän kuluessa eikä siihen auta särkylääkkeet. Kotona joudun sit menemään heti nukkumaan ku sörky muuttuu niin kamalaksi. Lauantaisin ja lomapäivinä muutenkin särky lähtee yleensä aina lääkkeillä.

mm
NettiNappi Tuula
10.3.2016 09:22
Arrow

Hei Epävarma.

Kirjoitat pitkästi ja seikkaperäisesti tunteistasi ja ajatuksistasi. Pohdit, ovat sinun kokemasi ahdistuksen tunteet tavallista voimakkaampia ja toisaalta et ole varma, ovatko tunteesi todellisia, vai kuviteltuja. Koet paljon epävarmuutta tunteistasi. Kuvailet lisäksi erilaisia tilanteita, joissa koet voimakasta jännitystä. Kerrot myös fyysisistä tuntemuksistasi, väsymyksestä, päänsäryistä ja kuukautisten puuttumisesta.

Vaikka tietynlainen tunteiden myllerrys ja epävarmuus kuuluvat luonnollisena osana nuoruuteen ja aikuiseksi kasvamiseen, on tärkeää, että lähdet puhumaan tunteistasi ja ajatuksistasi jonkun luotettavan aikuisen kanssa. Ahdistuksen tunteiden puheeksi ottaminen voi tuntua vaikealta, mutta sinun ei kannata jäädä yksin. Luotettava aikuinen voi olla oma vanhempi, tai muu sukulainen. Jos olet peruskoulussa, voit mennä terveydenhoitajan puheille ja hän voi tarvittaessa ohjata sinut esimerkiksi koulupsykologin juttusille. Jos olet opiskelija, voit olla yhteydessä opiskelijaterveydenhuoltoon.

Ahdistus on elämään kuuluva, inhimillinen tunne. Meistä jokaisella on joskus huolia, pelottavia, ahdistavia hetkiä ja ajatuksia elämässä. Tällaiset ajoittaiset ahdistuksen tai pelon tunteet ovat normaaliin nuoren elämään kuuluvia tuntemuksia. Ahdistuneisuus saattaa kuitenkin pitkittyä ja alkaa haitata elämää. Jutteluavun lisäksi ahdistuneisuuttaan voi koettaa hallita ja lievittää itsenäisestikin. Voit halutessasi tutustua Nuorten Mielenterveystalon verkkosivuihin ja Mielenterveystalon sivuilta löytyvään omahoito-ohjelmaan. Omahoito-ohjelma sisältää tietoa ja harjoituksia, joiden avulla voit saada liiallisen ahdistuksen tunteen hallintaan.
https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/Pages/default.aspx
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito/ahdistuksen_omahoito/Pages/default.aspx

Kokemasi tuntemukset, käsien hikoaminen, paineen tunne vatsassa, suun kuivuminen ja pistot rinnassa, ovat kaikki tavallisia jännittämiseen liittyviä tuntemuksia. Melkein jokainen nuori jännittää joskus sosiaalisissa tilanteissa, kuten esitelmää pitäessä tai opettajan kysymyksiin vastatessa. Jännittäminen on yleisempää, kuin nuoret usein luulevat. Niin kuin ahdistuneisuutta, myös omaa jännittämistään voi opetella hallitsemaan. MLL:n nuorten sivuilta löydät paljon vinkkejä jännityksen lievittämiseen: http://www.mll.fi/nuortennetti/mielenterveys/ahdistus-ja-pelot/jannittaminen/ Oletko kertonut tunteistasi, ahdistuneisuudesta ja jännityksestä kavereillesi? Jännittäviä tilanteita koulussa voi helpottaa jo tieto siitä, että kaverit tietävät tunteistasi ja voivat kannustaa ja tukea sinua.

Et kerro tarkemmin, mikä koulussa aiheuttaa sinulle stressiä. Stressi saattaa vaikuttaa esimerkiksi kuukautisiisi. Kuukautiskierto on herkkä häiriintymään. Voit lukea lisää kuukautisista Väestöliiton nuorten sivuilta: http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/tyton-keho/kuukautiset/kuukautiset-eivat-tule/ Myös päänsärkysi ja vatsavaivasi saattavat liittyä kokemaasi stressiin. Sinun kannattaa ottaa nämäkin asiat puheeksi esimerkiksi terveydenhoitajan kanssa ja hän voi tarvittaessa ohjata sinut lääkärin vastaanotolle.

Ajan viettäminen ja mukavien juttujen tekeminen kavereiden kanssa voi auttaa lievittämään haikeaa tai ankeaa oloa. Huolehdi hyvinvoinnistasi myös syömällä hyvin ja nukkumalla riittävästi. Jos et ole vielä löytänyt itsellesi mieluista liikuntaharrastusta, kannattaa lähteä ennakkoluulottomasti kokeilemaan eri juttuja. Liikunnasta saa energiaa, se tuottaa hyvän olon tunteita ja vähentää ahdistuneisuutta. Muista, että ei tarvitse olla lopen uupunut ja itsetuhoinen, jotta kannattaa lähteä hakemaan itselleen apua. Jo pelkkä keskustelu voi auttaa lievittämään ahdistuneisuutta ja selkiyttämään omia ajatuksia ja tunteita. Sinun ei tarvitse selvitä yksin mutkikkaiden ja epävarmojen ajatustesi ja tunteidesi kanssa, hae siis rohkeasti apua!

OSALLISTU KESKUSTELUUN
Ikä näkyy vain ylläpidolle
Load